Archive for January, 2012

Under 83 kg för första gången sedan jag gifte mig

0

Hade ju glömt väga mig på ett tag, men jag vägde mig igår och kunde glatt konstatera att jag för första gången sen efter det att jag gifte mig vägde under 83 kg (82.8). Det känns skönt att kunna äta sjukt gott, bli mätt, kunna träna bra och ändå bli av med en del överflödigt fett.

Konstruerat gympass

0

Idag träffade jag instruktören Jad på gymmet. Vi konstruerade ett pass som jag ska köra tre gånger per vecka (måndag, onsdag, fredag). Passet täcker mestadels överkropp, men även en del benstyrka (som jag vill ha för att få bättre tryck i löpsteget). Passet ser ut ungefär så här:

  • Knäböj med skivstång (2*15 – vikt oklar, 20-25kg till att börja med)
  • Kettlebell sving (3*12 – 20kg)
  • Bröstpress i kabel (3*12 – 8,75kg)
  • Chins (2*12)
  • Crunches på pilaetsboll (3*12 – eventuellt med vikt mot taket)
  • Maglyft med kettlebell (halv turkish get-up) (2*12 – 10kg)
Det schemat får hålla i cirka 2 månader. Jag kommer successivt öka vikterna och dra ner på antalet reps, men Jed sa att det var bra att köra lite fler reps med lägre vikter i början för att “lära sig rörelserna”. Det lät ganska vettigt, man vill ju inte lyfta fel och riskera att skada sig.
Detta kommer varvas med Indoor Walking på tisdagar och torsdagar för att få upp kondition inför midnattsloppet.

Glömt väga mig

0

Har glömt väga mig på ett tag nu. Känns inte riktigt lika intressant längre, ligger nog ganska bra i vikt nu (runt 83kg). Märker att mitt midjemått minskar (kom i ett par 32″-byxor nyligen), vilket känns viktigare än vikten. Vill bygga mer muskler och reducera mängden kroppsfett. Det borde innebära att jag blir smalare, men inte nödvändigtvis att jag tappar kilon.

Farmor hade kört LCHF, typ

0

Träffade farmor i helgen på en middag. Hon undrade varför jag inte åt potatis, så jag förklarade att jag åt enligt LCHF – få kolhydrater, rikligt med fett istället.

“Så bantade jag ju för över 30 år sedan”, sa hon.

Roligt hur saker kommer igen. Hur ingenting är nytt. Hur allt bara paketeras om.

Då – William Banting på 1800-talet. Då – farmor på 1970-talet. Nu – jag, LCHF i Sverige.

För övrigt går det framåt i “100 push ups”-utmaningen. Har klarat mig bra – blev 48 armhävningar idag. Imorgon blir det kondispass klockan 07.00. Ska bli så himla skönt!! Men mest av allt längtar jag till onsdag. Då ska jag och en instruktör på Friskis sätta upp ett gympass till mig. Jag tänker mig ett 3-split, kanske som det här eller åtminstone liknande.

Träningen fortsätter

0

Körde ett pass “Jympa/Medel” på Friskis idag. Det var säkert bra träning, men det var ju verkligen inte speciellt roligt. På tok för mycket gruppträning och för lite pepp från instruktören (typ ingen pepp alls). Visst – Indoor Walking är gruppträning, men man har sin egen walker, och instruktören peppar hela tiden.

Tror jag skippar “jympa” i framtiden (men man ska aldrig säga aldrig) och satsar på gruppträning med peppig instruktör och tid i gymmet. Speaking of gymmet så testade jag roddmaskin innan jympapasset. Rodde en kvarts mil, vilket var superskönt. Känns som en given uppvärmare inför gympassen.

Imorgon ska jag åka till mina föräldrar i Skåne. Kände mig först lite ledsen över att bli utan träning, men så kom jag på att jag kan ju packa mina löpardojor och köra en halvmil någon dag. Dessutom har jag ju armhävningsutmaningen som jag inledde igår (ett av mina “nyårslöften”). Igår blev det 26 armhävningar (6+6+64+4+6). Nästa pass var tänkt att bli imorgon, men jag tror att jag spar det till torsdag. Det blev en hel del armhävningar på jympan idag och jag tror att bröstmusklerna bör återhämta sig lite.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Go to Top