Archive for December, 2011

Nyårslöften

0

Nyårslöften för 2012 då? Här kommer en liten lista:

  • Fortsätta träna
  • Klara utmaningen one hundred pushups
  • Genomföra midnattsloppet
  • Träna minst varannan dag
  • Fortsätta äta god och nyttig mat
  • Äta mer gräsbeteskött
  • Åka på fler bortamatcher än i år (blev bara 2 i år)
  • Försöka att inte köpa saker som jag vill ha om jag inte behöver dem

Vet inte om man ska se det här som något direkt revolutionerande löfte, det är väl snarare en målsättning inför det nya året. Egentligen känns det inte så viktigt att det är ett nytt år – det är bara det att det passar sig bra i tiden med den här målsättningen. Att springa midnattsloppet 2012 bestämde jag mig för redan i höstas t.ex. Det viktiga är att motivationen finns kvar och att jag märker resultat av mina mål :)

Året avslutas med motionsrekord

0

 

Idag är årets sista dag och för att avsluta på bästa sätt hade jag bestämt mig för att det skulle bli en joggingtur, om vädret var bra. Och vilken perfekt väder det blev sen då! Förvisso någon minusgrad, men knappt någon vind och strålande (vinter)solsken. Jag hade tagit på mig både funktionsbyxor och klassiska träningsbyxor. Dessutom fick jag äntligen användning för de där motionshandskarna jag köpte i höstas.

Dessutom; året avslutas tydligen med ett antal motionsrekord: Längsta distansen, bästa kilometertid och snabbast genomsnittshastighet. Då ska man i detta även betänka att en del av löpningen var i teräng med en del branta backar (bland annat 25 meters stigning på 600 meter, då var jag tvungen att dra ner på tempot rejält).

För övrigt hade jag mer energi kvar i kroppen, men kände mig ganska nöjd. Har läst att man inte ska överanstränga sig eftersom man lätt kan få förslitningsskador vid löpträning. Mentalt känns det dock bra att veta att kroppen hade mer energi och att flåset hade pallat en kilometer till, minst.

Blir för övrigt mer och mer övertygad om att min kosthållning hjälper mig rejält i träningen. Jag känner mig uthållig när kroppen hämtar energi från fettlagerna. Dessutom tror jag inte att jag får mjölksyra i musklerna längre? Kanske finns förklaringen i den här artikeln? Antar att min kropp bygger ATP-lager genom fettförbränning istället för kolhydratspjälkning. Dubbelwin alltså! =)

Hela passet finns här: http://runkeeper.com/user/mattiasmirhagen/activity/64331765.

 

Ikväll ska jag och Emelie hem till Patrik och Kattiz för nyårsfirande. Det kommer antagligen bli supertrevligt med god mat, god dryck och förhoppningsvis nyinköpta Wii-spelet “WeSing Rock!” :D

Äntligen träning igen!

0

Förra veckan blev jag ju sjuk och kunde därför inte träna som jag hade tänkt mig. Var tvungen att ställa in en del planerade pass. Inte heller blev det någon träning på julafton innan Nackas födelsedagsfirande, ville bli riktigt frisk först.

Idag var jag däremot tillbaka på Friskis igen. Körde ett fullängds Indoor Walking-pass för första gången. Det var mycket tungt, ganska rejält tyngre än bas, men det gick vägen. Bra – då vet jag att jag klarar av den intensiteten :)

I måndags var det annandag jul och vi bjöd hem svärfar och svåger med familj på kalkon. Jag kokte potatis till dem. Till mig kokte jag blomkål. Bjöd även på brysselkål, morötter och svartvinbärsgelé. Det hela blev riktigt smarrigt. Tror att det råkade smyga ner ett par morötter hos mig också, men det var nog ingen fara.

 

God jul

0

Vill hälsa alla en riktigt god jul. Igår kväll gjorde jag julmat. Långkål och Jansons på LCHF-sätt. Slänger upp recepten lite senare.

Idag är det traditionsenligt firande av Nackas födelsedag kl 12. Slut upp bajenvänner!

Köttfärssås med zucchini

0

Idag gjorde vi köttfärssås, men istället för servera med pasta blev det zucchini. Låter det knäppt? Kanske, men det funkade superbra.

Använd osthyveln för att få tunna skivor av zucchinin. Koka 5-10 sekunder i lättsaltat vatten, slå av i durkslag. Busenkelt!

Målbyxor på!

0

I morse sa jag till Emelie: “Nu ska jag testa en sak”, och så plockade jag fram de byxor som när jag började min väg mot ett sundare liv inte ens var i närheten av att gå om mig i midjan. Jag plockade fram byxorna ur garderoben mest för att se hur mycket som var kvar tills dess att de passade mig. Jag tog på mig byxorna, knäpte dem och konstaterade att de passade. Visst, jag fick dra in magen lite (inte mycket), men byxorna satt bra! Jag kände mig tvungen att ha dem på mig idag, snarare som ett statement om att jag lyckats ta mig ner i vikt än att jag kanske tyckte att de var speciellt snygga.

Viktmässigt har jag nog stått relativt still den senaste veckan. Känns inte som att det gör så mycket, jag fortsätter att äta nyttigt och må bra. Den här veckan tänkte jag göra iordning lite LCHF-julmat. Antar att det kommer någon post om det lite senare, men redan nu tänker jag mig:

  • Jansons på rättika istället för potatis
  • Egen inlaggd sill (utan massa socker)
  • Långkål (tror jag skippar sockret där också)

Det blir nog superbra, gott och nyttigt.

Sherlock Holmes

0

Idag var jag och Emelie på bio. Det blev nya Sherlock Holmes-filmen, och den var riktigt bra. Istället för att äta popcorn hade jag tagit med mig en kaka 90%-ig choklad som jag mumsade på.

Efter filmen var vi och handlade, bland annat till kvällens middag. Vi var lite trötta och bestämde oss för att dela på en grillad kyckling. Perfekt lchfsnabbmat!

Testade ny frukost

0

Läste det här blogginlägget och bestämde mig för att testa frukosttipset där, eftersom jag var sugen på ägg. Tror tyvärr att jag kokte äggen lite för löst, så det smakade bara “ok” istället för “gott”, men jag tror att det kan vara värt ett försök till, det låter ju nämligen så himla gott.

Core på Friskis

0

Var på ett corepassidag på Friskis. Det var ganska skönt, men inte alls lika roligt som Indoor Walking. Det kan vara så att jag gillar konditionsträning mer än styrka, men jag vet ju att styrkan också behövs, så jag ska nog köra på den inslagna vägen med två kondispass och ett styrkepass per vecka. Nästa onsdag ska jag träffa en instruktör som ska sätta ihop ett program i gymmet till mig. Fett pepp!

Gårdagens träning

0

Igår blev det ytterligare ett pass på Friskis. Körde Indoor Walking igen och det var ännu skönare än i lördags. I lördags fick jag ju håll drygt halvvägs in i passet, men det slapp jag denna gång. Kändes nästan lite “lättare” att trampa på också, säkert eftersom jag slapp ha ont i magen :) . Till imorgon har jag bokat ett core-pass. Tänkte nog försöka köra två kondispass och ett styrkepass varje vecka. Åtminstone till en början. Sen hoppas jag kunna öka upp till 4-5 pass/vecka, men det känns egentligen oviktigt just nu. Träningen i sig har inget egenvärde, utan det är förbättrad hälsa och ett sundare liv som är målet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Go to Top