Dagens träning 26/3

0

Övning Sets Reps Vikt Totalt Uppvärmning

Knäböj 3 5 92.5 1387.5 1690
Benpress 2 8 140 2240 900
Stående vadpress 3 15 62.5 2812.5 325
Crunches 3 15
6440 + 2915 = 9355

 

Puh! Vilket brutalt benpass det blev idag. Ökade i samtliga övningar och försäkte verkligen tänka på tekniken i mina crunches (efter videotips från Lina). Tänkte på muskelkontakten i varje övning och pressade verkligen ut allt i varje övning. Mot nya höjder!

Perfekta starten på HGD!

0

Idag var det bröst, axlar och triceps som gällde i gymmet. Jag ogillar det passet lite, eftersom jag känner mig så svag där. Men idag tänkte jag “Jag ska sluta ogilla det här passet. Jag ska bli stark i det här passet också!”. Har kämpat med bänkpressen tidigare, har liksom inte lyckats köra 3*5*50. Det har blivit typ 2*5*50 + 1*3*50. Idag var jag stålis. Idag värmde jag upp bra, sen körde jag. 3*5*50! Woop! Känslan när jag klarade? Helt jävla underbar!

Körde snedbänk med hantlar istället för skivstång. Tror att det var roligare. Sen avslutade jag med plankan 1 minut. Plankan efter varje pass – ett av målen i HGD.

 

Övning Sets Reps Vikt Totalt Uppvärmning

Bänkpress 3 5 50 750 800
Snedbänkpress (hantlar) 2 8 14 448 200
Militärpress 3 8 20 480 150
Liggande tricepspress 3 8 20 480 150
Plankan 1 till max

Totalt: 2158 + 1360 = 3518

 

Jag klarade för övrigt EPi-certet idag, vilket innebär att jag från och med nu kan titulera mig själv som Certifierad EPiServer-utvecklare. Det har ju egentligen ingenting att göra med HGD. Fast också så har det allt att göra med HGD – det ger pepp och energi och driver mig framåt.

Imorgon börjar Hundra Grymma Dagar!

0

Okej, så imorgon drar Hundra Grymma Dagar igång! Jag känner mig så jävla taggad. Jag har satt upp utmanande mål, och här kommer ett till:

  • Bara äta “snacks” på helgen.
Snacks för min del är exempelvis ölkorv, 90%-ig choklad, någon god ost, etc.
Jag har märkt att jag ätit lite för mycket snacks, och nu när jag vet om det finns det ingen anledning att inte bryta den dåliga trenden.
I morse var jag ute och sprang. Det blev bara knappa 3 km, men på bättre än önskad kilometertid. Det får bli att öka distansen med en kilometer på torsdag (om vädret är bra).
Som sagt, imorgon börjar HGD och det innebär att jag kommer ta “före-bilder”. Ska försöka komma ihåg att mäta armar, mage och rumpa också.

Dagens träning 19/3

0

Övning Sets Reps Vikt Totalt Uppvärmning

Knäböj 3 5 90 1350 1600
Benpress 2 8 120 1920 700
Stående vadpress 3 15 60 2700 300
Crunches 3 15 kroppsvikt

Totalt: 5970+2600 = 8570kg

Så jävla peppande att se att man lyfter över 8,5 ton!

Mål hundra grymma dagar

0

Mål till utmaningen “Hundra Grymma Dagar”

  1. Max två glas rött vin/vecka under utmaningen. (Förutom midsommarafton ^_^)
  2. Fortsätta träna enligt Sids 3-split som grund.
  3. Fokus på att öka i basövningarna. 
    1. Idag kör jag: Bänk – 45, Knäböj – 80, Marklyft – 80, Militärpress – 20
    2. Målet blir att fördubbla det (ungefär), då blev följande formel ganska trevlig att sätta som mål:
    3. Bänkpress – kroppsvikt, Knäböj – kroppsvikt * 1.5, Marklyft – kroppsvikt * 2, Miliärpress – kroppsvikt / 2
  4. Fokus på att få fram sexpacket.
    1. Avsluta även onsdagens pass med crunches/liggande benlyft/annan magövning
    2. Lägga in plankan som avslutning i varje pass.
  5. När Emelie jobbar helg ska det klämmas in ett träningspass under helgen också. 
    1. Bänkpress, Militärpress, Liggande Tricepspress, Burpees, Plankan

Bonusmål

  1. Jobba vidare på konditionen. Midnattsloppet ska springas under timmen, så är det bara.
    1. Det innebär att jag har 7-8 minuter att kapa från milen.
    2. Kilometertiden ska alltså i steg ett ner till 6min/km (i snitt).
    3. Hade 6.39/km senast på milen, så det är alltså ganska mycket att jobba på.
    4. Målet till 30/6 blir 6 min 15 sekunder/km.

Dagens träning 17/3

0

Övning Sets Reps Vikt Totalt Uppvärmning

Marklyft 2 5 90 900 1660
Latsdrag 3 8 28.5 684 165
Sittande rodd 3 8 23.5 564 165
Skivstångscurl 3 8 20 480 120
Liggande benlyft 3 15 0

Totalt: 2628kg i riktiga set, 2110 i uppvärmning

Totalsummar: 4738 kg

 

Var noggrann med uppvärmningssetten idag, vilket innebar att jag lyfte över fyra ton idag, ja, nästan fem ton! Ökade 10 kg i marklyft, och jag har kommit fram till att det nog är min favoritövning. Sänkte sittande rodd till 23.5, eftersom jag märkte att jag fuskade lite i övningarna på 28.5.

Spännande att testa Friskisanläggningen i Farsta, även om de borde öppnat lite tidigare än 8.30 :D

Hundra Grymma Dagar 2.0

0

Hundra Grymma Dagar 2.0

Okej, jag är anmäld! Hundra Grymma Dagar 2.0 börjar 21 mars och pågår till 30 juni. I helgen tänkte jag formulera delmål och slutmål och hur jag ska göra för att på bästa sätt uppnå dessa. Tävligen innebär också att man ska ta före-/efterbilder. Jag och Emelie pratade om det för någo månad sedan, att det var synd att jag inte tog förebilder när jag började Det Sunda Livet i september förra året. Bättre sent än aldrig, så det lär väl bli en liten fotosejour nästa onsdag.

Dagens träning 15/3

0

Övning Sets Reps Vikt Totalt

Bänkpress 3 5 45 675 + 1 * 5 * 30 = 150
Snedbänkpress 2 8 25 400
Militärpress 3 8 20 480
Liggande tricepspress 3 8 20 480
Totalt: 2285 kg

Det var fan riktigt tungt att träna idag, vet inte riktigt vad som var annorlunda. Kändes dock jävligt skönt när passet var över, och som vanligt när man kört triceps gjorde det jävligt ont när armarna skulle tvätta håret. Ajajajaj :D

Körde BCAA under passet istället för innan. Det verkar vara jävligt motsägelsefull information om när intaget av BCAA ska ske, men jag tycker mig ha sammanfattat det till “häll i dig skiten så blir det nog bra”.

Dagens träning 12/3

0

Övning Sets Reps Vikt Totalt
Knäböj 3 5 80 1200 + uppvärmning 2*8*50 = 800
Benpress 2 8 120 1920
Stående vadpress 3 15 60 2700
Crunches 3 15 9 405
Totalt: 7025 kg

Då var det måndag igen och dags för ben, rumpa, vader och mage. Förr har jag bara kört uppvärmning i roddmaskin (4-5 minuter) för att få upp pulsen lite. I fredags började jag köra lite uppvärmningar i första övningen på 60%. Detta innebär att dagens övningar innebar lyft på över 7 ton! Jag skulle kanske kunna ha ökat lite på knäböjen, men jag vågade inte riktigt. Ökade däremot 10 kg i benpress. Vadpressen har jag nog gjort fel förrut, har kört ståendes på golv och pressat upp. Nu ställde jag mig på en liten pall, vilket fick den effekten att hela muskeln fick träna. (Upp helt som tidigare, men nu även ner “under marken”).

Känner mig riktigt slut i benen nu, och tackade extra mycket för rulltrappor och hiss när jag gick från gymmet till jobbet :)

Dagens träning 9/3

0

Övning Sets Reps Vikt Totalt Uppvärmning

Marklyft 2 5 80 800 – Uppvärmning 1*10*50 = 500
Latsdrag 3 8 28.5 684
Sittande rodd 3 8 28.5 684
Skivstångscurl 3 8 20 480
Liggande benlyft 3 15 0
Totalt: 3148

Körde sittande rodd idag istället för hantelrodd. Dels för variationens skull, och dels för att det är roligt att testa något nytt. Jag tyckte nog nästan att hantelrodd var roligare, men det kan nog ändå vara nyttigt att växla. Har för avsikt att variera skivstångscurls mot hantelcurls också.

Om det är fint väder i helgen kan det bli en lite runda i löpspåret också, men det blir nog inte milen den här gången.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Go to Top